ابزار دستی و عمومی

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

سنباده زنی چوب یکی ازمرحله هایی می باشد که باید حتما قبل از پرداخت نهایی چوب ( فینیشینگ ) انجام گردد و این امر باعث صاف شدن سطح چوب می گردد تا رنگ و یا بتونه به راحتی روی آن زده شود . به همین دلیل نحوه ی صحیح سنباده زنی تاثیر بسزایی بر روی محصول نهایی دارد . سنباده زنی به صورت دستی کاری پر زحمت و زمان بر می باشد و این روز ها نجاران ترجیح می دهند که این کار را با ابزار الات صنعتی انجام دهند ؛ اما نجاران حرفه ای اهمیت ویژه ی  استفاده از سنباده دستی را فراموش نکرده اند و هنوز هم قبل از پرداخت نهایی چوب ، آن را به صورت دستی سنباده می زنند .

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که این چه ویژگی خاص و منحصر بفردی می باشد که سنباده دستی از آن دارا می باشد . برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه کنید که سنباده های برقی از دستور العمل های خاصی پیروی می کنند ؛ به عنوان مثال سنباده گرد لرزان کار سنباده زنی را بصورت دورانی انجام می دهد و این کار باعث ایجاد خراش بر روی چوب می شود و این خراش ها در انتهای کار بعد از فینیشینگ با چشم قابل دید می باشند ؛ اما سنباده زنی دستی در جهت بافت چوب انجام می گردد و در انتها خراشی قابل مشاهده نمی باشد.

با سایت ابزار پیشه همراه باشید تا اطلاعات مفید و کاربردی در خصوص نحوه درست سنباده زنی بدست آورید.

هدف سنباده زنی چیست؟

برای از بین بردن ناهمواری های ایجاد شده بر اثر برش چوب توسط ابزارآلات صنعتی ، می توانیم از سنباده استفاده کنیم و همچنین برای رفع نواقص چوب ، همچون تو رفتگی و خراشیدگی .

درجه زبری سنباده یا گریت

در هنگام خرید سنباده اعدادی بر روی آن نوشته شده است که این اعداد نشان می دهند که سنباده تا چه میزان زبر و یا نرم می باشد .

اگر به طور دقیق تر به سطح کاغذ سنباده دقت کنید متوجه ذرات ریز طبیعی و یا مصنوعی بر روی آن خواهید شد ، که این ذرات با چسب مخصوصی به سطح کاغذ چسبانده شده اند . اعدادی که بر روی کاغذ سنباده مشاهده می کنید در واقع نشان دهنده ی میزان تراکم این ذرات در اینچ مربع می باشند و بر اساس استاندارد CAMI است . هر چقدر این عدد کمتر باشد نشان دهنده آن است که ذرات درشت تر می باشند و کاغذ سنباده زبر تر می باشد .

نکته مهم و قابل توجه : درجه زبری برخی از سنباده‌ ها با استاندارد (FEPA) مشخص می گردند .  این گریت سنباده با استاندارد FEPA که با حرف P شروع می ‌شود منطبق بر استاندارد CAMI نیست.

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

تمام نکاتی که باید درباره سنباده زنی بدانید

انتخاب سنباده :

موثر ترین روش برای سنباده زنی استفاده از سنباده های با درجه سختی 150 ، 180 و یا 220 می باشد . با استفاده از این سنباده ها می توان در اسرع وقت نواقص سطحی چوب را برطرف کرد و به نتیجه ای ایده آل دست پیدا کرد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که انتخاب سنباده بستگی به تخته های چوبی دارد. بعنوان مثال سنباده زدن تخته ای که با تیغه کند و قدیمی برش داده شده است ، مسلما نیاز به سنباده درشت تر و حتی زحمت بیشتری می باشد نسبت به ورقه های ام دی اف برش شده توسط ابزار آلات صنعتی .

لازم به ذکر می باشد که کار سنباده زنی با دست قانون خاص و مشخصی ندارد و بسته به نوع چوب ،  فشاری که فرد در حین کار وارد می کند و سرعت سنباده زنی  کاملا متفاوت می باشد . برای پاسخ به این سوال که سنباده با چه درجه سختی مناسب می باشد ، باید ذکر کرد که شما با کسب تجربه در این کار می توانید مناسب ترین سنباده از نظر درشتی و ریزی را انتخاب کنید و کسی نمی تواند برای شما این تصمیمی را بگیرد .

 

تکنیک‌های سنباده زنی به صورت دستی :

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم سنباده زنی دستی کاری پر مشقت می باشد ؛ به همین دلیل نجاران ابتدا سطح چوب را با استفاده از سنباده برقی و یا بادی تا حد قابل قبولی صاف و یک دست می کنند و سپس به صورت دستی آن  را سنباده میزنند تا سطح چوب کاملا صاف و بدون خراش شود .

مهمترین نکته این می باشد که نجار باید سنباده کاغذی را در جهت بافت چوب حرکت دهد و این حرکات باید بصورت رفت و برگشت باشند . علاوه بر آن تمیز کردن سطح کار و پاک کردن آن از هر گونه گرد و خاک و خورده چوب بعد از هر بار سنباده زنی بسیار حائز اهمیت می باشد ؛ زیرا این کار باعث پاک شدن و تمیز شدن منافذ چوب می گردد و کار را برای ادامه سنباده زنی آماده می کند. این کار را می توانید با دستمالی تمیز و مرطوب انجام دهید .

نحوه صحیح سنباده زنی :

  1. سنباده را به اندازه کف دست خود برش دهید و بعد از از بین رفتن زبری یک سمت آن ، از سمت دیگر سنباده استفاده کنید .
  2. برای سنباده زدن سطوح صاف و بزرگ یک تکه چوب در پشت سنباده کاغذی قرار دهید تا نه تنها کنترل بیشتری بر روی کار داشته باشید ، بلکه آسیب وارده به دستتان را به حداقل برسانید. علاوه بر آن ، این کار باعث می شود که پستی بلندی های چوب کاملا از بین بروند . برای این کار می توانید تکه چوب را از یک طرف با انگشت شست و از طرف دیگر با بقیه انگشت های دست کنترل کنید و با انگشت اشاره فشارلازم را به سطح وارد کنید.
  3. برای سنباده زدن در شکاف ها می توانید از دست هایتان به عنوان نگهدارنده استفاده کنید تا راحت تر بر روی کار کنترل داشته باشید.

سایت ابزار پیشه ضمن تشکر از شما بابت همراهی شما تا انتهای مقاله ، امیدوار است که توانسته باشد اطلاعات کامل و مفیدی در رابطه با کار سنباده زنی به شما عزیزان ارائه دهد.

لطفا امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *